Header image

2016-02-12

Samochody po słabo wykonanej naprawie blacharskiej psują się, dopada ich szybciej rdza, mają problem z geometrią nadwozia. Każda dodatkowa naprawa obniża ich wartość.

Jak ocenić stan techniczny auta?


Istnieje popularne wśród lakierników narzędzie, które warto ze sobą zabrać podczas oględzin auta. To miernik jakości lakieru, który choćby najprostszy dużo nam powie o stanie karoserii. Zanim pojedziemy do warsztatu, gdzie zmuszeni będziemy zapłacić za oględziny, warto samodzielnie dokonać wstępnych pomiarów.

Czasem warto się zasugerować ... wnętrzem. Jeśli jest po praniu, czyszczeniu, ma nowo zainstalowane detale, to sygnał który wskazuje, że było wcześniej zazwyczaj tak brudne i wyeksloatowane, że handlarz musiał zainwestować w jego czyszczenie.

Wnętrze samochodu, który ma za sobą przebieg do ok. 200 – 250 tys. km, powinno mieć tylko nieznaczne oznaki zużycia, a wszelkie nowe części wskazują na odstępstwa od normy przy tym przebiegu.

Gdy mamy wymienione obszycie kierownicy lub wyraźne zużycie wnętrza w pojeździe, którego deklarowany przebieg to psychologiczna granica 200 tys. km to znak, że auto było ponadprzeciętnie zużywane.

Ile warto zapłacić za auto?

Wartość auta zawsze jest oceniana przez pryzmat ile należałoby dodatkowo zainwestować już na samym początku. A zainwestować należy zawsze – tylko w różnej ilości. Czekają nas zazwyczaj wydatki na:

  • ogumienie (komplet nowych przyzwoitych opon kosztuje co najmniej ok. 800 zł, ale może być to nawet 1800 zł przy niektórych markach);
  • kompleksowy przegląd połączony z wymianą filtrów, płynów, olejów i napędu rozrządu – wykonywany profilaktycznie – to wydatek zwykle od 1000 do 3500 zł;
  • koszt zabezpieczenia antykorozyjnego - minimum 1000 zł;
  • naprawa hamulców (niezbędna, gdy auto ma niedociągnięcia serwisowe lub długo czekało na klienta) to kilkaset zł na oś;
  • likwidacja wycieków oleju z zespołu napędowego – nie da się policzyć z góry, dlatego mechanicy zazwyczaj podają "widełki"

Jeżeli auto nosi wyraźne oznaki użytkowania, to czasem jest lepiej zapłacić nieco więcej za samochód w dobrym stanie technicznym niż mniej za zużyty samochód, na którego wydatki zazwyczaj są niedoszacowane.

W przypadku ograniczonego budżetu lepiej zdecydować się na tańszy starszy samochód, jednak w lepszym stanie, niż na młodsze rocznikowo, ale wymagające nakładów auto.

Dlatego też bardzo wielu handlarzy deklaruje, że ma książkę serwisową i inne cenne dokumenty. Ważne by potwierdzić autentyczność dokonanych wpisów w książce serwisowej.